<< Klik voor de index >> Navigatie: Beheerder > Vragenlijstbeheer > Vragen |
Nadat u de structuur heeft aangemaakt en u heeft een risico rubriek toegevoegd, gaat u vragen toevoegen. Vragen worden toegevoegd op aspectniveau en kunnen alleen toegevoegd worden als de processen, aspecten en risicorubriek zijn aangemaakt.
•Plaats vragen altijd in het juiste aspect (dus zorg dat de vragen op goede plaats staan);
•Stel vragen altijd in de vragende vorm;
•Stel goede vragen. Want als de vraag afwijkend wordt beantwoord moet het knelpunt opgelost worden middels het treffen van maatregelen en vervolgens actiepunten;
De vraag: “Gebruikt u gereedschap voor het uitvoeren van werkzaamheden”
Antwoord Ja: Wat is het probleem?
Antwoord Nee: Is dit dan wel goed?
U kunt de vraag beter anders formuleren zoals:
Gebruiken de medewerkers het gereedschap volgens de verkregen instructie?
Antwoord Ja: de instructie wordt nageleefd. Er is geen probleem:
Antwoord Nee: de instructie wordt niet nageleefd. Dus u moet actie ondernemen om te zorgen dat medewerkers wel volgens de instructie gaan werken dit in het belang van de veiligheid.
•Zorg altijd voor enkelvoudige vragen (indien u meerdere vragen in één vraag zet dan kunnen de vragen (systeemtechnisch gezien) niet beantwoord worden). U kunt maar op één vraag antwoord geven;
•Gebruik geen ontkenningen in de vraag;
•Probeer vragen duidelijk en kort te formuleren;
•Gebruik alleen helpteksten en ondersteunende teksten indien dit noodzakelijk is. In principe dient een vraag zonder helptekst of ondersteunende tekst beantwoord kunnen worden;
•Laat de vragen door verscheidene personen controleren alvorens u de vragenlijsten gaat uitzetten binnen de organisatie. Hierdoor kunt u de eerste fouten en onduidelijkheden uit uw vragenlijst halen.