RieService I&I: Taak Risico Analyse

<< Klik voor de index >>

Navigatie:  Bijlage > Risico’s berekenen (met TRA) >

RieService I&I: Taak Risico Analyse

Starten van een onderzoek met risicoberekening

info_lightVoor RieService I&I is een Quickstart gemaakt om direct te beginnen met een TRA. Kies hiervoor op het tabblad Home voor Snel aan de slag TRA / Functie RI&E. Na het invullen van de basisgegeven start u meteen met de Selectie.

Quickstart_TRA

Klik op Snel aan de slag TRA / Functie-RI&E om direct een TRA te starten.

Quickstart_TRA_invullen

Nadat u alle gegevens ingevuld hebt, begint u direct de Selectie met het bepalen van relevante aspecten.

Opbouw structuur

Het voordeel van het opbouwen van een eigen structuur, is dat u zelf de instellingen kunt bepalen per TRA. Indien u gebruikt maakt van de Quickstart kunt u dit hoofdstuk overslaan.

Opbouw_Structuur_TRA

Om de risico's per taak/functie in kaart te brengen, kunt u in uw organisatieboom (Coördinator > Organisatie) in plaats van werkplekken, functieomschrijvingen toevoegen.Vervolgens voegt u per functieomschrijving een RI&E toe. Een voorbeeld van de structuur vindt u in de getoonde afbeelding.

TRA_Selectie_Groepen

Bij het selecteren van de groepen dient u dus alleen de groep te activeren die geschikt is voor risicoberekening. Bijvoorbeeld bij RieService I&I is dit groep 5.TRA (Taak Risico Analyse).

Belangrijk bij het starten van de RI&E, is dat u bij het starten van het onderzoek bij de fase Maatregelen (en Actiepunten) Risico's berekenen dient te activeren. Dit heeft als gevolg dat iedere vraag die een knelpunt oplevert (en voldoet aan de voorwaarden), in de risicoberekening terecht komt.

RisicoberekeningInstellen

Selectie

Bij de Selectie is het van belang dat er alleen aspecten geselecteerd worden waarvan de vragen ook een risicoberekening zijn gekoppeld. Indien u alleen Groep 5. TRA (Taak Risico Analyse) heeft geselecteerd, is hier automatisch in voorzien.

Wanneer u alle relevante aspecten heeft geselecteerd, plaatst u een vinkje bij Ik ben akkoord met deze selectie, start de volgende fase en klik op Selectie opslaan.

Vragen beantwoorden

De fase Vragen beantwoorden verloopt exact hetzelfde als bij een gewoon onderzoek. Geef per vraag aan of u mogelijk te maken heeft met een risico.

Wanneer u alle vragen heeft beantwoord, plaatst u een vinkje bij Ik ben akkoord met deze antwoorden, start de volgende fase en klikt u op Gereed melden.

Rekenen met knelpunten

Nadat de fase Vragen beantwoorden is afgerond, moet er gerekend gaan worden met de geconstateerde knelpunten. Per knelpunt dient u met de Fine & Kinney methode drie waardes in te voeren, namelijk Waarschijnlijkheid, Duur blootstelling en Mogelijk letsel/schade. Deze berekening dient plaats te vinden voor ieder knelpunt dat binnen Vragen beantwoorden naar voren is gekomen.

U start de Risicoberekening door op Invullen te klikken in de kolom Maatregelen op het tabblad Taken > Uitvoering.

RisicoberekeningBerekenen

Na het bepalen van de Waarschijnlijkheid, Blootstelling en Letsel/schade klikt u op Opslaan. Automatisch wordt het volgende knelpunt getoond. Doe dit net zo lang totdat alle knelpunten behandeld zijn. De risico's voor alle knelpunten zijn dan bepaald. Klik dan op Risico's Evalueren.

Knelpunten evalueren

Onder de link Risico's Evalueren komen nogmaals alle knelpunten naar voren. De berekening is uitgevoerd, en aan de hand hiervan wordt een aanbeveling gedaan. Achter ieder knelpunt heeft u de keuze om aan te geven of u maatregelen wilt toepassen.

RisicoberekeningEvalueren

Wilt u later verder gaan, kies dan voor Opslaan.

Heeft u van alle knelpunten bepaald of u Maatregelen Gewenst zijn? Kies dan voor Gereedmelden. Alle knelpunten waarvan Maatregelen gewenst zijn, zullen behandeld worden in de fase Maatregelen (en Actiepunten).

Rapportage

Voor een onderzoek waarbij een Risicoberekening heeft plaatsgevonden, is het vaak noodzakelijk om de bijbehorende gegevens (de berekening) aan te kunnen geven. Dit kan het geval zijn bij een VCA-audit.

In dit geval is het verstandig om gebruik te maken van de TRA-Rapportage. Deze rapportage is alleen op te vragen in de rol van de Coördinator. Ga hiervoor naar Overzichten > Coördinator > Analyses. Kies vervolgens voor TRA-rapportage.

In het PDF-document vindt u de standaard gegevens. Wilt u meer details, zoals bijvoorbeeld de toegekende waardes per knelpunt, dan dient u het bestand te exporteren naar Excel Uitgelijst. Hier vindt u per knelpunt alle rekenonderdelen.

WarningHet toevoegen van vragen in combinatie met de Risicoberekening is een functie van de Beheerder.